Na Landigo se dnes zaměříme na případy, kdy nemusí být zcela jasné, jestli máme brát podmět jako jednotné nebo množné číslo.
Shoda podmětu se slovesem – procvičování:
V lekci: Shoda podmětu se slovesem (B1) se věnujeme základním pravidlům shody. V dnešní lekci si některá tato pravidla zopakujeme a přidáme nová.
Genetics helps explain what makes us unique or why a daughter and mother look alike.
Vědní disciplína: |
Genetics help helps explain it.
|
Obecně platí:
Pozor na POLICE, CATTLE a NEWS, často se v jejich použití chybuje:
police are (množné číslo)
|
cattle are (množné číslo)
|
news is (nepočitatelné)
|
Last night's news on CTB was quite shocking, did you see it?
The news were was shocking, did you see them it?
|
Názvy zemí:
the United States is
|
the Netherlands is
|
the Philippines is
|
Názvy nemocí:
diabetes is
|
measles is
|
mumps is
|
chicken pox is
|
Názvy disciplín a předmětů, které končí na -ICS, používáme běžně se slovesem v jednotném čísle:
ethics is
|
etiketa je |
statistics is
|
statistika je |
politics is
|
politika je |
mathematics is
|
matematika je |
Pokud mají ETHICS, STATISTICS, POLITICS... nějaký jiný význam, používáme je se slovesem v množném čísle:
ethics are
|
morální principy jsou |
statistics are
|
statistiky/statistické údaje jsou |
politics are
|
politické názory jsou |
mathematics are
|
matematické výpočty jsou |
Více v lekci: Podstatná jména končící na ICS
I acknowledge that these statistics don't always reflect reality.
Statistické údaje: |
These statistics doesn't don't reflect it.
|
Do you think physics is too boring to study?
Studijní obor/disciplína: |
Physics are is... |
Linguistics are is... |
Economics are is... |
Hromadná podstatná jména, která označují nějakou skupinu jako např. FAMILY, TEAM, CREW nebo STAFF, se obvykle používají se slovesem v jednotném čísle:
The team has a new trainer.
|
Tým (= jako jeden celek) má nového trenéra. |
Pokud spíše než o celku mluvíme o jednotlivých členech skupiny, použijeme TEAM, FAMILY, CREW... se slovesem v množném čísle:
All the team are under forty years of age.
|
Všem členům týmu je pod čtyřicet let. |
Více v lekci: Hromadná podstatná jména
Our board raise their hands to agree with a proposal.
Členové skupiny: |
Our board raises its hand raise their hands.
|
Pokud mluvíme o ceně, váze, časovém trvání, vzdálenosti nebo např. také o pokrmech, máme obvykle na mysli jeden CELEK (celková cena, celková váha, jeden pokrm...). Proto používáme sloveso v jednotném čísle:
Ten dollars (= the total amount) is too much for one drink.
|
Fifty pounds (= the total weight) was very hard for Tim to lose.
|
Porovnejte:
Here is two dollars (= the total amount).
|
Here are two dollars (= two one-dollar coins/banknotes).
|
Ten hours in the car wasn't exactly fun for the girls.
Jeden celek: |
Ten hours weren't wasn't fun.
|
Six hundred miles are is a long distance.
|
Two litres are is a large volume.
|
Fish and chips is a traditional British dish, isn't it?
Jeden celek: |
Fish and chips are is a British dish.
|
Mac and cheese were was my favourite meal.
|
Přídavná jména, která označují skupinu/třídu lidí jako např. THE RICH, THE POOR, THE UNEMPLOYED nebo THE ELDERLY, použijeme se slovesem v množném čísle:
The rich (= rich people) are sometimes very hard to please.
|
Bohatým je někdy velmi těžké se zavděčit. |
Více v lekci: The rich, the young, the Irish...
We have to make sure the elderly are taken care of.
The elderly (= elderly people) are taken care of.
|
A NUMBER OF (mnoho) a A/THE MAJORITY OF (většina) + podstatné jméno v množném čísle používáme stejně jako MANY/A LOT OF se slovesem v množném čísle:
A number of offers are available.
|
K dispozici je mnoho nabídek. |
A lot of offers are available.
|
|
The majority of offers have been discounted.
|
Většina nabídek byla zlevněna. |
Porovnejte A NUMBER OF (mnoho) a THE NUMBER OF (množství; počet):
A number of offers are available.
|
K dispozici je mnoho nabídek. |
What is the number of offers available?
|
Jaký počet nabídek je k dispozici? |
The majority of my relatives live in Australia.
The majority of them lives live there.
|
The number of people in our city is growing.
Počet lidí: |
The number of people is growing.
|
Mnoho lidí: |
A number of people are immigrants.
|
Se složeninami, které začínají na ANY/SOME/NO, používáme sloveso v jednotném čísle:
Anybody/Anyone/Anything is... |
Somebody/Someone/Something is... |
Nobody/No one/Nothing is... |
K ANYBODY, SOMEONE, NO ONE... se vztahuje zájmeno v množném čísle:
Nobody is themselves when they start dating.
|
No one knows their exam result yet, do they?
|
Why did no one claim their money?
|
Somebody has left me a message today, haven't they?
Somebody have
has left me a message, haven't they?
|
Po EVERY a EACH používáme obvykle podstatné jméno i sloveso v jednotném čísle:
Every day was packed with activities.
|
Each house has been sold for one million dollars.
|
Pokud je EACH za podstatným jménem v množném čísle, sloveso je v množném čísle:
The houses have been sold for one million dollars each.
|
Each student has passed the test with flying colours.
Each student
has passed.
|
The students have passed the test each.
|
ANY/EACH/NONE/NEITHER/EITHER OF + podstatné jméno/zájmeno v množném čísle používáme se slovesem v jednotném čísle:
Is any of the shops open?
|
Either of them doesn't know it.
|
V hovorové angličtině se obvykle používá množné číslo:
Are any of the shops open?
|
Either of them don't know it.
|
We won't have dinner. Neither of us is hungry.
Neither of us
is hungry.
|
Neither of us
are hungry. (hovorové)
|
Pokud je HERE/THERE na začátku věty, používáme číslo slovesa podle bližší části podmětu:
Here is my friend.
|
Here are my friends.
|
Here is Tim and Ben.
|
Here is your coffee and doughnuts. Enjoy!
Here
is your coffee and doughnuts.
|
Here
are your doughnuts and coffee.
|
Pokud je podmět složený, používáme číslo slovesa podle (významově) hlavního podstatného jména:
The only people interested in this exhibition seem to be older men.
|
Jediné osoby, které se o tuto výstavu zajímají, jsou asi starší muži. |
The characters I like in this show are Jessica and her sister.
|
Postavy, které se mi v tomto seriálu líbí, jsou Jessica a její sestra. |
The only apology any of them has given me is this short impersonal email.
...PERCENT používáme se slovesem v jednotném čísle:
Five percent goes to an animal charity.
|
...PERCENT OF + podstatné jméno v množném čísle používáme se slovesem v množném čísle:
Five percent of our profits go to an animal charity.
|
About twenty percent of the hotels were destroyed by fire.
Twenty percent of the hotels
were destroyed.
|
Twenty percent of the hotel
was destroyed.
|
Twenty percent
was destroyed.
|
Doporučujeme si procvičit shodu podmětu se slovesem (subject-verb agreement) v našich cvičeních.