Ten hours is, our team are... (B2)

Subject-verb agreement (443)

Shoda podmětu se slovesem

Hlavní přehled

Na Landigo se dnes zaměříme na případy, kdy nemusí být zcela jasné, jestli máme brát podmět jako jednotné nebo množné číslo.

Shoda podmětu se slovesem – procvičování:

V lekci: Shoda podmětu se slovesem (B1) se věnujeme základním pravidlům shody. V dnešní lekci si některá tato pravidla zopakujeme a přidáme nová.

Genetics helps explain what makes us unique or why a daughter and mother look alike.

Vědní disciplína:
Genetics help helps explain it.
Genetika pomáhá vysvětlit, co nás dělá jedinečnými nebo proč si jsou dcera a matka podobné.
Genetics helps explain what makes us unique or why a daughter and mother look alike.

Obecně platí:

Pozor na POLICE, CATTLE a NEWS, často se v jejich použití chybuje:

police are (množné číslo)
cattle are (množné číslo)
news is (nepočitatelné)
Policie byla na místě rychle.
The police were on the scene fast.
Tento dobytek je tak zvědavý!
These cattle are so curious!

Last night's news on CTB was quite shocking, did you see it?

The news were was shocking, did you see them it?
Včerejší zprávy na CTB byly opravdu šokující, viděli jste je?
Last night's news on CTB was quite shocking, did you see it?

Názvy zemí:

the United States is
the Netherlands is
the Philippines is

Názvy nemocí:

diabetes is
measles is
mumps is
chicken pox is
USA se skládají z padesáti států.
The USA consists of fifty states.
Moje cukrovka se zlepšila.
My diabetes has improved.

Názvy disciplín a předmětů, které končí na -ICS, používáme běžně se slovesem v jednotném čísle:

ethics is
etiketa je
statistics is
statistika je
politics is
politika je
mathematics is
matematika je

Pokud mají ETHICS, STATISTICS, POLITICS... nějaký jiný význam, používáme je se slovesem v množném čísle:

ethics are
morální principy jsou
statistics are
statistiky/statistické údaje jsou
politics are
politické názory jsou
mathematics are
matematické výpočty jsou

Více v lekci: Podstatná jména končící na ICS

I acknowledge that these statistics don't always reflect reality.

Statistické údaje:
These statistics doesn't don't reflect it.
Připouštím, že tyto statistiky neodrážejí vždy realitu.
I acknowledge that these statistics don't always reflect reality.

Do you think physics is too boring to study?

Studijní obor/disciplína:
Physics are is...
Linguistics are is...
Economics are is...
Myslíš si, že je studium fyziky příliš nudné?
Do you think physics is too boring to study?

Hromadná podstatná jména, která označují nějakou skupinu jako např. FAMILY, TEAM, CREW nebo STAFF, se obvykle používají se slovesem v jednotném čísle:

The team has a new trainer.
Tým (= jako jeden celek) má nového trenéra.

Pokud spíše než o celku mluvíme o jednotlivých členech skupiny, použijeme TEAM, FAMILY, CREW... se slovesem v množném čísle:

All the team are under forty years of age.
Všem členům týmu je pod čtyřicet let.

Více v lekci: Hromadná podstatná jména

Our board raise their hands to agree with a proposal.

Členové skupiny:
Our board raises its hand raise their hands.
Členové naší rady zvedají ruce pro souhlas s návrhem.
Our board raise their hands to agree with a proposal.

Pokud mluvíme o ceně, váze, časovém trvání, vzdálenosti nebo např. také o pokrmech, máme obvykle na mysli jeden CELEK (celková cena, celková váha, jeden pokrm...). Proto používáme sloveso v jednotném čísle:

Ten dollars (= the total amount) is too much for one drink.
Fifty pounds (= the total weight) was very hard for Tim to lose.

Porovnejte:

Here is two dollars (= the total amount).
Here are two dollars (= two one-dollar coins/banknotes).

Ten hours in the car wasn't exactly fun for the girls.

Jeden celek:
Ten hours weren't wasn't fun.
Six hundred miles are is a long distance.
Two litres are is a large volume.
Deset hodin v autě nebylo pro holky zrovna zábavné.
Ten hours in the car wasn't exactly fun for the girls.

Fish and chips is a traditional British dish, isn't it?

Jeden celek:
Fish and chips are is a British dish.
Mac and cheese were was my favourite meal.
Ryba s hranolkami je tradiční britské jídlo, že ano?
Fish and chips is a traditional British dish, isn't it?

Přídavná jména, která označují skupinu/třídu lidí jako např. THE RICH, THE POOR, THE UNEMPLOYED nebo THE ELDERLY, použijeme se slovesem v množném čísle:

The rich (= rich people) are sometimes very hard to please.
Bohatým je někdy velmi těžké se zavděčit.

Více v lekci: The rich, the young, the Irish...

Soutěží i handicapovaní.
The handicapped are competing as well.
Neslyšící používají znakový jazyk.
The deaf use sign language.

We have to make sure the elderly are taken care of.

The elderly (= elderly people) are taken care of.
Musíme zajistit, aby bylo o seniory postaráno.
We have to make sure the elderly are taken care of.

A NUMBER OF (mnoho) a A/THE MAJORITY OF (většina) + podstatné jméno v množném čísle používáme stejně jako MANY/A LOT OF se slovesem v množném čísle:

A number of offers are available.
K dispozici je mnoho nabídek.
A lot of offers are available.
The majority of offers have been discounted.
Většina nabídek byla zlevněna.

Porovnejte A NUMBER OF (mnoho) a THE NUMBER OF (množství; počet):

A number of offers are available.
K dispozici je mnoho nabídek.
What is the number of offers available?
Jaký počet nabídek je k dispozici?

The majority of my relatives live in Australia.

The majority of them lives live there.
Většina mých příbuzných žije v Austrálii.
The majority of my relatives live in Australia.

The number of people in our city is growing.

Počet lidí:
The number of people is growing.
Mnoho lidí:
A number of people are immigrants.
Počet obyvatel našeho města roste.
The number of people in our city is growing.

Se složeninami, které začínají na ANY/SOME/NO, používáme sloveso v jednotném čísle:

Anybody/Anyone/Anything is...
Somebody/Someone/Something is...
Nobody/No one/Nothing is...

K ANYBODY, SOMEONE, NO ONE... se vztahuje zájmeno v množném čísle:

Nobody is themselves when they start dating.
No one knows their exam result yet, do they?
Why did no one claim their money?

Somebody has left me a message today, haven't they?

Somebody have has left me a message, haven't they?
Někdo mi dnes nechal zprávu, že ano?
Somebody has left me a message today, haven't they?

Po EVERY a EACH používáme obvykle podstatné jméno i sloveso v jednotném čísle:

Every day was packed with activities.
Each house has been sold for one million dollars.

Pokud je EACH za podstatným jménem v množném čísle, sloveso je v množném čísle:

The houses have been sold for one million dollars each.

Each student has passed the test with flying colours.

Each student has passed.
The students have passed the test each.
Každý student složil zkoušku na výbornou.
Each student has passed the test with flying colours.

ANY/EACH/NONE/NEITHER/EITHER OF + podstatné jméno/zájmeno v množném čísle používáme se slovesem v jednotném čísle:

Is any of the shops open?
Either of them doesn't know it.

V hovorové angličtině se obvykle používá množné číslo:

Are any of the shops open?
Either of them don't know it.

We won't have dinner. Neither of us is hungry.

Neither of us is hungry.
Neither of us are hungry. (hovorové)
Nebudeme večeřet. Ani jeden z nás nemá hlad.
We won't have dinner. Neither of us is hungry.

Pokud je HERE/THERE na začátku věty, používáme číslo slovesa podle bližší části podmětu:

Here is my friend.
Here are my friends.
Here is Tim and Ben.
Je tam kočka a pes.
There is a cat and a dog.
Jsou tam dvě kočky a pes.
There are two cats and a dog.

Here is your coffee and doughnuts. Enjoy!

Here is your coffee and doughnuts.
Here are your doughnuts and coffee.
Tady máte kávu a koblihy. Nechte si chutnat!
Here is your coffee and doughnuts. Enjoy!

Pokud je podmět složený, používáme číslo slovesa podle (významově) hlavního podstatného jména:

The only people interested in this exhibition seem to be older men.
Jediné osoby, které se o tuto výstavu zajímají, jsou asi starší muži.
The characters I like in this show are Jessica and her sister.
Postavy, které se mi v tomto seriálu líbí, jsou Jessica a její sestra.

The only apology any of them has given me is this short impersonal email.

Jediná omluva, kterou mi kdokoliv z nich dal, je tento krátký neosobní email.
The only apology any of them has given me is this short impersonal email.

...PERCENT používáme se slovesem v jednotném čísle:

Five percent goes to an animal charity.

...PERCENT OF + podstatné jméno v množném čísle používáme se slovesem v množném čísle:

Five percent of our profits go to an animal charity.

About twenty percent of the hotels were destroyed by fire.

Twenty percent of the hotels were destroyed.
Twenty percent of the hotel was destroyed.
Twenty percent was destroyed.
Asi dvacet procent hotelů bylo zničeno požárem.
About twenty percent of the hotels were destroyed by fire.

Doporučujeme si procvičit shodu podmětu se slovesem (subject-verb agreement) v našich cvičeních.