Přehled úrovní angličtiny
Společný evropský referenční rámec pro jazyky (Common European Framework of Reference for Languages) dělí studenty do tří základních úrovní pokročilosti:
- A (začátečník)
- B (nezávislý)
- C (způsobilý)
každá úroveň je dále rozdělena na dvě části: A1, A2, B1, B2, C1, C2.
V ČR je obvyklé v životopisech úrovně proti této stupnici nadsazovat - studenti často uvádějí, že jsou středně pokročilí, přitom jsou na úrovni A2, studenti na úrovni B se často označují za pokročilé.
Rozdělení do úrovní je pouze rámcové, je velice obtížné i za použití kvalitních testů změřit znalosti studenta.
Na Landigo máme cvičení precizně roztříděna podle kategorií. Otestujte se, jakou úroveň zvládnete.
Starter / Beginner (úplný začátečník)
- žádná či nepatrná znalost angličtiny
- student se učí elementární slovní zásobu a gramatiku, seznamuje se s anglickou výslovností
- učí se odpovídat na nejzákladnější osobní otázky (jméno, věk apod.)
Elementary - A1 (pokročilý začátečník / falešný začátečník)
- student již ovládá základní slovní zásobu a gramatiku
- umí vyslovovat anglická slova
- pasivně rozumí psanému a mluvenému projevu týkajícího se osobních informací a základních každodenních situací (za předpokladu, že mluvčí mluví pomalu a zřetelně)
- dokáže jednoduše odpovědět na otázky týkající se jeho samého a jeho každodenního života (moje rodina, moje záliby, můj dům apod.)
- dovede používat angličtinu k uspokojení základních potřeb (zeptat se na cestu, kopit si jídlo apod.), dovede klást jednoduché otázky
Pre-Intermediate - A2 (mírně pokročilý)
- student rozumí mluvenému i psanému projevu v oblastech, které se ho bezprostředně týkají
- dovede na tato témata vést rozhovor
- dokáže se v běžných situacích domluvit v cizí zemi
- dovede mluvit o svých zážitcích, zkušenostech, plánech, ambicích, umí vysvětlit a zdůvodnit své jednání a to i písemnou formou
- jeho mluvený projev je plynulejší, psaný projev komplexnější (dovede používat jednodušší souvětí) a slovní zásoba se prohlubuje a konkretizuje
Intermediate - B1 (středně pokročilý)
- student rozumí hlavním myšlenkám běžného mluveného i psaného projevu obsahujícího i neznámé výrazy a to i těch, které se týkají abstraktních témat
- dokáže spontánně reagovat při rozhovoru s rodilým mluvčím
- jeho mluvený projev je víceméně plynulý
- dokáže se plynně vyjadřovat psanou formou, vyjádřit a vysvětlit tak svůj názor na současné problémy
- rozlišuje formální a neformální jazyk
Upper-Intermediate - B2 (vyšší pokročilý)
- student je schopen plynně konverzovat na konkrétní, abstraktní a odborná témata
- bez větších problémů čte a rozumí autentickým cizojazyčným textům (knihy, periodika)
- rozumí mluvenému projevu a rozlišuje různé přízvuky či dialekty
- rozumí složitějším gramatickým jevům, slovním spojením a idiomům a sám je dokáže používat
- jeho výslovnost se již více přibližuje výslovnosti rodilých mluvčích (libovolné variace angličtiny)
- dovede napsat souvislý strukturovaný text, např. esej, článek, úvahu apod.
Advanced - C1 (pokročilý)
- bez problému rozumí delšímu autentickému mluvenému i psanému projevu, rozeznává skrytý význam textu
- mluví rychle a plynule, aniž by hledal neznámá slova
- flexibilně používá angličtinu pro společenské, studijní a profesní potřeby
- jeho psaný text je jasný, vhodně strukturovaný a členěný
Proficient - C2 (jazykově způsobilý)
- bez námahy rozumí téměř všemu, co slyší či čte
- jeho mluvený i písemný projev je velice plynulý, srozumitelný a přesný rozlišuje drobné významové rozdíly mezi slovy či frázemi
- rozlišuje velké množství odborných termínů, regionálních výrazů, slangu
- dovede zpracovávat informace a ty dále interpretovat a reagovat na ně, kritizovat je apod.
- rodilý mluvčí si v jeho mluveném či psaném projevu nevšimne chyb v gramatice, použití slov a frází, výslovnosti, apod. a na první pohled nepozná, že se nejedná o rodilého mluvčího